حل سوال آزمون طراحی معماری- نظام مهندسی تیر ۱۴٠۱

در ویدئو زیر، تحلیل و جواب (راه حل) آزمون نظام مهندسی، طراحی برگزار شده در 23  تیر 1401 توسط استاد بهمنش را می بینید:

قسمت اول:

قسمت دوم:

پیج اینستاگرام :   renic.design@

آزمون‌های نظام‌مهندسی برای دریافت پروانه اشتغال در رشته‌های مهندسی برگزار می‌شود. به بیان دیگر حتی اگر کسی بالاترین مدرک تحصیلی مهندسی معماری را هم داشته باشد، ولی در آزمون نظام مهندسی معماری شرکت نکرده باشید و یا  نمره قبولی را نیاورده باشد، اجازه اشتغال به‌ صورت حرفه‌ای (رسمی) در زمینه تخصص خود را ندارد.

بدون پروانه نظام مهندسی، درآمدهای قابل توجهی هم که می‌توانید داشته باشید را از دست داده و تنها می‌توانید به‌صورت خصوصی و در پروژه‌های شخصی فعالیت کنید.



نکات مهم آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

  • زمان آزمون طراحی معماری نظام مهندسی
  • مدت زمان پیوسته ۴۸۰ دقیقه (۸ ساعت) آزمون طراحی معماری از ساعت ۰۹:۰۰ صبح شروع و تا ساعت ۱۷:۰۰ می‌باشد.
  • از ساعت ۰۸:۰۰ درب حوزه‌های آزمون بسته شده و از ۰۸:۳۰ فرآیند آزمون آغاز ‌می‎شود.
  • به افراد کم توان حرکتی (پرونده بهزیستی)، یکساعت وقت اضافه در آزمون طراحی معماری داده می‌شود.
  • داوطلب حق نشستن بر روی زمین یا روی میز را ندارد.
  • پیشنهاد می‌شود نهار حوزه آزمون را میل نکنید، هم وقت نیست هم احتمال روغنی شدن برگه‌ها هست. خرما و یک لقمه غذای ساده و سبک کافی است.
  • اول سوال اصلی آزمون (طراحی معماری) را حل کنید. ۳ پلان و بام کامل نباشد، کل برگه‌ها تصحیح نمی‌شود.
  • داوطلبین خودشان باید لوازم ترسیم طراحی معماری را بهمراه داشته باشند و از جداکردن و دوباره منگنه کردن یا پیوست برگه اضافی خودداری کنند.
  • استفاده از هرگونه کتاب، جزوه، نوشته، نمونه نقشه، شابلون، پازل و تخته رسم آزاد می‌باشد. وسایل الکترونیکی با هرگونه امکان ارتباطی و ماشین حساب با حافظه جداشدنی، میز نور و کاربن ممنوع است. از بهمراه داشتن زیورآلات، انگشتر بزرگ، مچ‌بند مغناطیسی سلامت و اقلامی از این دست نیز جلوگیری بعمل می‌آید.

نحوه تصحیح آزمون طراحی معماری نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی معماری، شیوه و سبکی متفاوت از طراحی‌های رایج در دفاتر طراحی و شرکت‌های مهندسین مشاور و نقشه های فاز ۲ شهری دارد، و بسیاری از مهندسین معمار با سابقه طراحی چندین ساله نیز از پس این آزمون به دلیل عدم اطلاع از اصول اساسی آزمون طراحی معماری و نکاتی که مدنظر کارشناسان امتیاز دهنده هست، برنیامده‌اند.

بسیاری از اشتباهات رایج در طراحی معماری که در عمل جا افتاده است، مورد قبول اصلاح کننده‌های برگه‌های آزمون طراحی معماری نیست.

نمره قبولی کسب ۲۵ از ۵۰ است. در صورت ناقص بودن یک پلان با وجود کسب امتیاز، کل طرح مردود می‌شود. عدم حل سوال یک (دتایل) یا عدم ترسیم برش باعث مردودی نمی‌شود. 

قانون نانوشته اصلاح برگه طراحی معماری

در صورت وجود “اشتباه فاحش” در طراحی، حتی با وجود کسب امتیاز قبولی، “نمره مردودی” در آزمون طراحی معماری اعلام می‌شود.

مثال اشتباهات فاحش: نورگیری از ملک همسایه، کسر پارکینگ، سرگیری رمپ، در نظر نگرفتن موقعیت درختان حیاط برای ورودی رمپ یا عبور لابی راه پله از لابی آسانسور (در عمل جا افتاده، تایید و اجرا می‌شود.)

بر اساس اعلام دفتر مقررات ملی ساختمان در سایت inbr.ir، منابع آزمون نظام مهندسی معماری در صلاحیت طراحی برای آزمون پیش رو به شرح زیر است:

  • مبحث سوم مقررات ملی ساختمان – حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حريق – ویرایش ۱۳۹۵
  • مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان – الزامات عمومي ساختمان – ویرایش ۱۳۹۶
  • مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان- آسانسورها و پلکان برقي (فقط ضوابط مربوط به طراحي) – ویرایش ۱۳۹۲
  • مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان – عايق‌بندي و تنظيم صدا – ویرایش ۱۳۹۶
  • مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان – صرفه‌جويي در مصرف انرژي – ویرایش ۱۳۹۹
  • ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد دارای معلوليت – ویرایش سوم ۱۳۹۹

علاوه بر موارد فوق، مبانی طراحی معماری، جزئیات اجرایی ساختمان به عنوان مواد آزمون معرفی شده اند که صرفاً در این رابطه، منابع علمی و حرفه‌ای مدنظر بوده و منبع خاصی معرفی نگردیده است.

مدرك تحصیلی: مطابق با ماده ۷ آئين نامه اجرایي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان صرفاً مدارك مورد تأیيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور صدور پروانه اشتغال بکار مورد تأیيد مي باشند. با توجه به “مصوبات كميسيون هم ارزي رشته ها” كليه دارندگان مدارك تحصيلي كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي با عناوین متفاوت از رشته معماری، كارشناسي ارشد و دكتري فاقد مدرك كارشناسي در رشته معماری و مواردي از این قبيل جهت اطلاع از امكان دریافت پروانه اشتغال بكار در رشته و صلاحیت مورد نظر، از طریق اداره کل استان محل سكونت خود قبل از ثبت نام آزمون نظام مهندسی مطمئن گردند.

سابقه کارحرفه‌ای: برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ، بایستی چند سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی داوطلب بگذرد. نحوه محاسبه حداقل سوابق كار حرفه‌اي براي شركت در آزمون ورود به حرفه مهندسان، مطابق ماده ۵ آئین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به شرح جدول زیر است.

سنوات سابقه کار حرفه‌ای حداقل برای آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه۳) بعد از اخذ مدرک تحصیلی تا روز برگزاری آزمون

مقطع تحصیلیحداقل سوابق کار حرفه ای (سال)
کارشناسی۳
کارشناسی ارشد۲
دکتری۱

سوابق کاردانی برای آزمون ورود به حرفه مهندسان به غیر از رشته های معماری (طراحی) و عمران (محاسبات)، در صورت هم‌رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی بازای هر ۵ سال کامل یک سال و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. (سنوات کمتر از ۵ سال به تناسب در نظر گرفته می‌شود.) در صورت هم رشته نبودن، سنوات کاردانی قابل محاسبه برای آزمون مهندسی نمی‌باشد. به عنوان مثال سنوات کاردانی رشته نقشه‌برداری قابل محاسبه برای آزمون عمران و سنوات کاردانی رشته عمران قابل محاسبه برای آزمون نقشه‌برداری نیست.

ضروري است متقاضيان آزمون نظام مهندسی معماری صلاحیت طراحی، داراي مدرك كارداني، جهت اطمينان از همرشته بودن مدارك كارداني و كارشناسي خود، از اداره كل راه و شهرسازي استان محل سکونت خود قبل از ثبت نام استعلام كتبي حاصل نمایند.

کلیات آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

حد نصاب قبولی در آزمون۲۵
استفاده از جزوه / کتابکتاب باز
تستی یا تشریحیتشریحی (ترسیمی)
مدت آزمون۴۲۰ دقیقه (7 ساعت)

 

اعتبار قبولی در کلیه آزمون‌های مهندسی، حداکثر به مدت ۳ سال از تاریخ آزمون می‌باشد.