رنگ دکوراسیون داخلی و تاثیر رنگهای مختلف بر انسان

با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ دکوراسیون دارای معنی یگانه‌ ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.
رنگ‌هایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.
روانشناسی رنگهاها به عنوان روش درمان
در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این روش:
•از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.
•از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.
•از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.
•از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌شود.
•از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.
اغلب روان‌شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آن‌ها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آن‌ها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.
رنگ دکوراسیون در طراحی داخلی 
رنگها میتوانند به شیوه های مختلف تاثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین انها میتوان به تاثیر آنها بر احساسات اشاره کرد.رنگ بر خلاف سایر ملزومات دکوراسیون یک بعد انسانی دارد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. در واقع رنگ میتواند حالتها را تغییر دهد،فضای خاصی به وجود آورد و روحیه انسان را بهتر کند و در همین حال،جولانگاه خوب و امنی برای خلاقیت انسان است.رنگ یکی از عوامل اصلی تعیین کننده سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار میکنیم.رنگ بیش از هر عامل مستقل دیگر میتواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش و مطلوب مبدل سازد. تغییر رنگ دیوارها میتواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار اساسی یک اتاق،نتایج چشمگیری به بار آورد. انتخاب رنگهای نا مناسب در تزیینات داخلی میتواند زمینه ساز بروز اختلالات جسمانی و روانی گردد.
تزیینات داخلی یک اتاق با دو مقوله ی اصلی در ارتباط است:توجه به خود اتاق و تمرکز بر رنگهایی که به کار میگیرد، این دو آشکارا در ارتباط با یکدیگر قرار دارند.
سقف ها ، دیوارها و کف اتاقها
رنگها معمولا در فضاهای وسیع،غلیظ تر به نظر میرسند.سقف با مایه های کمرنگ به طور بصری ، ارتفاع و فضای اتاق را افزایش میدهد.بهتر است برای سقف ها رنگ روشن تری در مقیاس با رنگ سایر بخش های اتاق انتخاب کنید.رنگهای رایج برای سقف ها عبارتند از سفید یا سفید مایل به خاکستری یا زرد.
رنگهای رایجی که برای دیوارها به کار میروند،بین رنگهای روشن،متوسط و سفید متغیرند.دلیل انتخاب چنین رنگهایی این است که بتوان از نوربیشترین بهره را برد.
در رنگ امیزی کف به طور معمول یک رنگ خنثی میزنند تا چشم به سمت آن کشیده نشود. البته میتوان رنگ کف اتاق ها را بین سیاه آمیخته هایی متوسط و تیره متغییر و یا به روشنی رنگ دیوارها زد تا به حد کافی کف را چرک و لک و فرسوده در گذر زمان نشان ندهد.
کیفیت و تاثیر رنگها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی
قانون کلی و نکته ای که باید به هنگام استفاده از رنگها برای دکوراسیون محل به خاطر داشت این است که بیش از حد قرار گرفتن در معرض رنگها،به همان اندازه سبب عدم تعادل میشود که کم تر از حد لازم آن.هماهنگ ترین نتایج در صورتی امکان پذیر هستند که رنگهای طیف رنگی را همراه با مکمل های آنها به کار ببریم.در غیر این صورت ممکن است پیامدهایی کاملا عکس آن چه در ابتدا می خواستیم به بار آید.