سبک نئوکلاسیک در معماری داخلی

امروزه معماران و طراحان دکوراسیون داخلی و خارجی سبک های مختلفی را برای خانه ها در نظر می گیرند. هر خانه ای با توجه به موقعیت مکانی و ابعاد و متراژ آن طرحی خاص و دکوراسیون مخصوص به خود را می طلبد. بسیاری از افراد دکوراسیون کلاسیک را ترجیح می دهند و تمایل دارند خانه خود را اشرافی و سلطنتی دکور کنند. اما بعضی دیگر به سبک های جدید، ساده و مدرن علاقه دارند و ترجیح می دهند با مد روز حرکت کنند. در این میان کسانی هستند که علاقه ی زیادی به هر دو سبک دارند و ترجیح می دهند از هر دو به صورت همزمان در طراحی خانه شان استفاده کنند. دکوراسیون نئوکلاسیک نیاز افرادی که به هر دو سبک علاقه دارند را رفع می کند.

سبک نئوکلاسیک که به دوره رنسانس روم و یونان باستان باز می گردد، یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است که در  قرن 18 میلادی شکل گرفت که در آن تمایل بسیاری به لوکس و باشکوه بودن مشاهده می شد.

اما اگر بخواهیم نئوکلاسیک را  در یک جمله تعریف کنیم می توان عنوان کرد: «نئوکلاسیک، ترکیبی از تمایلات مدرن با ویژگی های کلاسیک است». این سبک مخصوص کسانی است که دارای روحیه با نشاط بوده و به دنبال دنیایی از رنگ ها در منزل خود می گردند. سبک نئو کلاسیک تا حدودی می تواند ترکیبی از سبک کلاسیک سنتی باشد با این تفاوت که این سبک در رنگ های گوناگون خود را نشان می دهد، اما دکوراسیون کلاسیک تنها رنگ های سفید و بسیار روشن را می طلبد.

مزیت سبک نئوکلاسیک نسبت به کلاسیک، این است که هیچ محدودیتی در استفاده از مواد، مبلمان و تزئینات وجود ندارد اما از اصول خاصی تبعیت می کند. در این سبک شاهد برخی از عناصر مینیمال بوده و ساده بودن نیز یکی از عناصر مهم رعایت شده در آن به حساب می‌آید.

 

 

ویژگی دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟

ویژگی هایی که دکوراسیون نئوکلاسیک را از دکوراسیون کلاسیک متمایز می کند انتخاب عناصر ساده و امروزی در طراحی خود می باشد. اگر چه سبک های کلاسیک بسیار زیبا و پر نقش و نگارتر بودند ولی از ویژگی های دکوراسیون نئوکلاسیک می توانیم،به ظرافت بیشتر و طراحی های ساده تر اشاره کنیم. مزیتی که در این سبک وجود دارد آن است که در انتخاب وسایل و اجسام دکوراتیو شما هیچ محدودیتی ندارید. به راحتی می توانید المان های مختلف را از دکوراسیون مدرن و کلاسیک را در کنار هم و به زیبایی ست کنید و داشته باشید.در بخش هایی که منظره ی خوبی دارد از پوستر های دیواری استفاده کنید که طرح های کلاسیک داشته باشند. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دیوار هایی که به سبک کلاسیک تزیین شدند با شمعدانی و مبلمان مدرن به خوبی هماهنگ شده اند.

 

 

مبلمان راحتی از ویژگی های دکوراسیون مدرن می باشد که می توانید به زیبایی از آن ها در اتاق نشیمن استفاده کنید. مبلمان با پارچه های ساده و تک رنگ در کنار کوسن های چین دار به خوبی نمایان گر دکوراسیون نئوکلاسیک می باشد. همچنین پارکت های چوبی در کنار قالیچه ی مدرن از پوست گورخر نمای مدرنی در فضای کلاسیک اتاق نشیمن به وجود آورده است.

 

 

چیدمان آشپزخانه و میز نهارخوری به سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

اسباب و لوازم آشپزخانه نئو کلاسیک کاملا ساده و متقارن هستند. اساس ها می توانند در قالب اشکال هندسی باشند و به صورت متوازن و متقارن در فضای آشپزخانه به کار رفته باشند. در آن دوران در دکوراسیون داخلی آشپزخانه از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ ها مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه نیز با استفاده از المان هایی مانند دیوارپوش طرح چوب، کاغذ دیواری سنگ و آجر می توانید نمایی از دکوراسیون نئوکلاسیک را داشته باشید.

کابینت هایی که در دکوراسیون نئوکلاسیک آشپزخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند طرح های رومی مانند کابینت ممبران و کابینت چوبی هستند. این کابینت ها نمای اصلی و کلی آشپزخانه ها را به صورت کلاسیک در می آورد. انتخاب پرده های سفید و توری در آشپزخانه به ویژگی های مدرن دکوراسیون نئوکلاسیک می افزاید. نور های هالوژن در کنار لوستر های کلاسیک نمایی با کنتراست زیبا را به وجود می آورد. این لوازم را می توانید با وسایل مناسبی مثل فرش ایرانی ترکیب کنید تا ظاهری نئوکلاسیک به آشپزخانه خود بدهید. قرار گرفتن پارکت لمینت ها و فرش های سنتی و کلاسیک در کنار هم به خوبی نشان دهنده ی دکوراسیون نئوکلاسیک می باشد.